Veranderende wetgeving voor flexibele arbeidnemers

door Frans Steehouder

Veranderende wetgeving voor flexibele arbeidnemers

Toen ik met uitzenden begon, hadden we te maken met andere regels. Zo moest er een vergunning behaald worden en werd er een onderzoek naar de persoon in kwestie uitgevoerd. Nu kan iedereen een uitzendbureau beginnen en volgens mij is dat niet de vooruitgang die gewenst was.

Zo kon iedereen tot aan het pensioen gewoon bij een uitzendbureau werken, maar door de komst van de Flexwet  werden de spelregels anders. Nu hebben wij al heel lang de filosofie dat kandidaten die het verdienen gewoon in dienst van het uitzendbureau kunnen blijven en zelfs een contract voor onbepaalde tijd krijgen. Dat dit allemaal noodzakelijk is, ligt vooral aan het feit dat er uitzendbureaus zijn die de regels allemaal niet zo nauw nemen. In de huidige CAO’s is zelfs bepaald hoeveel en hoelang iemand voor een uitzendonderneming mag werken voordat de persoon een contract aangeboden moet krijgen van de inlener.

Dit leidt ertoe dat kandidaten die eigenlijk best voldoen toch geen baan overhouden, omdat de inlener een flexibele schil om zijn/haar bedrijf wenst.

Mijns inziens één van de grootste fouten van de onderhandelaars van de CAO’s, omdat je dit aan kon zien komen (kijk naar invoering Flexwet en ontslagen na einde periode A of 1) en omdat de periode te kort is om vakmensen op te leiden. Wie na een jaar gewerkt te hebben bedankt wordt is nog geen vakman, maar is al een heel eind op weg. De tijd zal het leren of dit gecontinueerd wordt of afgeschaft.

Wetgeving

Geef een reactie

5 × vier =